Wydział Informacyjno –Bibliograficzny
Biblioteka Pedagogiczna
w Ciechanowie
Kształtowanie empatii wśród uczniów
Wydawnictwa zwarte
- Berendt Joanna, Orbitowska-Fernandez Paulina: Empatia zmienia nas, szkołę, świat : scenariusze zajęć porozumienia bez przemocy dla nauczycieli.- Warszawa: Cojanato?, copyright 2019.
- Bogudał-Borkowska Joanna: Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i… dorosłych.- Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017.
- Blanch Teresa, Gasol Anna: Wielka księga wartości : opowiadania o szczerości, tolerancji i innych ważnych sprawach.- Warszawa: Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, 2020.
- Ciechomski Maciej: Wychowanie do empatii : koncepcje teoretyczne, metody i programy wspierania empatii u dzieci w wieku szkolnym.- Kraków: Impuls, 2020.
- Davis Mark H.: Empatia: o umiejętności współodczuwania.- Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2001.
- France Hiedi: Empatia: 48 ćwiczeń, które nauczą dziecko wyrażać swoje emocje, rozumieć innych oraz dbać o relacje.- Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2022.
- Gałka Dominika: Empatia.- Bielsko-Biała : Konrad Sobik, 2021.
- Hare Brian, Woods Vanessa: Przetrwają najżyczliwsi: jak ewolucja wyjaśnia istotę człowieczeństwa?.- Kraków: Copernicus Center Press, 2024.
- Hay Dale F.: Rozwój emocjonalny od niemowlęctwa do dorastania : kierunki rozwoju kompetencji emocjonalnych i problemów emocjonalnych.- Warszawa: Difin, 2021.
- Hobbs Lorraine: Samowspółczucie : poradnik dla dzieci : 81 ćwiczeń które pomogą dziecku zaprzyjaźnić się ze sobą.- Sopot: GWP, 2024.
- Kozak Stanisław: Patologia analfabetyzmu emocjonalnego : przyczyny i skutki braku empatii w rodzinie i środowisku pracy.- Warszawa: Difin, 2012.
- Lasota Agnieszka, Koźlik-Rączka Anna: Postawy rodzicielskie predyktorem empatii, wdzięczności i samooceny młodzieży.- Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2020.
- Nelsen Jane: Pozytywna dyscyplina.- Warszawa: CoJaNaTo, 2020.
- Rembowski Józef: Empatia: studium psychologiczne.- Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1989.
Artykuły z czasopism
- Buczek Natalia: Baśniowe popołudnie w bibliotece z książkami Andersena // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 10, s. 40-41.
- Buczek Natalia: Szanuj bliźniego swego jak siebie samego – czyli o szacunku do innych i samego siebie // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 3, s. 30-32.
- Gudro-Homicka Maria: Pies Plamek w świecie emocji – rozwijanie empatii wobec zwierzą jako istot emocjonalnych // Wychowanie w Przedszkolu. – 2022, nr 3, s. 36-42.
- Ippoldt Lidia: Empatia na punkty // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 10, s. 26-27.
- Karpińska Iwona: Empatia – wrodzona czy wyuczona? // Życie Szkoły.- 2021, nr 8, s. 30-33.
- Kociołek Roksana: Jak nie zgubić marzeń wśród rzeczy ważnych i pożytecznych. Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii o wartościach ludycznych i empatii // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 10, dod. ,,Biblioterapia w szkole” s. 3-4.
- Kozłowski Tomasz: Empatia zamiast pogardy // Dyrektor Szkoły. – 2019, nr 3, s. 64-66.
- Kożuchowska Maria: Kształtowanie umiejętności psychospołecznych dzieci // Remedium. – 2018, nr 9, s. 20-21.
- Kubala-Kulpińska Aleksandra: Praktyczne ćwiczenia w rozwijaniu empatii // Życie Szkoły. – 2020, nr 1, s. 9-13.
- Ludorowska Agnieszka: Kształtowanie asertywności i rozwijanie empatii w komunikacji między uczuciami. Wskazówki do budowania dobrych relacji koleżeńskich // Życie Szkoły. – 2022, nr 2-3, s. 29-32.
- Misztal Teresa: Nie rób drugiemu tego, co tobie niemiłe // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 10. Dod. „Biblioterapia w szkole”, s. 14-15.
- Olszewska Gabriela: Odkręć emocje, odważ się czuć // Biblioteka w Szkole.- 2023, nr 10, s. 8-9.
- Ołtarzewski Eryk: „Poznać i zrozumieć emocje” – jak oswoić trudne emocje zamiast je tłumić // Życie Szkoły. – 2018, nr 12, s. 6-10.
- Ostrowska-Cichy Monika: Podróż przez krainy emocji. Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych o sztuce rozpoznawania i nazywania emocji // Biblioteka w Szkole.- 2024, nr 10, s .16.
- Pasikowska-Klica Julita: Przez zabawę do empatii: jak literatura dziecięca uczy troski o innych? // Wychowanie w Przedszkolu.- 2024, nr 4, s. 54-55.
- Steffgen Georges: Znaczenie empatii w wyjaśnianiu zjawiska cyberbullingu wśród młodzieży // Kwartalnik Pedagogiczny. – 2009, nr 4, s. 183-198.
- Sulikowska Donata: Empatyczna komunikacja jako źródło wspierania relacji w szkole i budowania autorytetu wychowawcy // Meritum. – 2021, nr 4, s. 21-28.
- Sztander Wanda: Maska profesjonalisty // Niebieska Linia. – 1999, nr 5, s. 32
- Szymczak-Ryczel Joanna: Postaw się na moim miejscu! // Biblioteka w Szkole. – 2021, nr 10, s. 14-15.
- Walczak-Człapińska Karolina: „Moralne odłączanie się” i empatia świadków dręczenia rówieśniczego // Szkoła Specjalna. – 2022, nr 3, s. 193-205.
- Wiktorczyk Gabriela: Z dyrektorskiego poradnika hotelu dla uczuć. Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych o tym, że wszystkie emocje są ważne i potrzebne // Biblioteka w Szkole.- 2024, nr 10, s. 14-15.
- Zybura-Zadworna Urszula: Gdybym mógł być morzem… // Biblioteka w Szkole. – 2021, nr 10, s. 30-31.
- Zybura-Zadworna Urszula: Jestem cichy. Scenariusz zajęć na temat poczucia własnej wartości oraz bogactwa różnorodności // Biblioteka w Szkole.- 2024, nr 10, s. 22-24.
- Zybura-Zadworna Urszula: Kolorowy potwór emocji : scenariusz zajęć rozwijających empatię // Biblioteka w Szkole. – 2018, nr 10. Dod. „Biblioterapia w Szkole”, s. 8-9.