Cyberprzemoc i główne zagrożenia w sieci

Instruktor
bpawlowska
  • Opis
Fotolia_88260452_XL-750x423

SYLABUS
Prowadzący:
Bogumiła Pawłowska. Biblioteka Pedagogiczna w Mławie.
Kontakt: e-mail: b.pawlowska@bpmlawa.edu.pl

Adresaci szkolenia: uczniowie i nauczyciele, rodzice, wszyscy zainteresowani tematyką
cyberprzemocy

Cele szkolenia
Jednym z celów jest uświadamianie rodziców, nauczycieli w zakresie rosnącego problemu
cyberprzemocy. Kolejnym jest wyposażenie rodziców w narzędzie pozwalające im zapobiec
temu, by cyberprzemoc stała się czymś powszechnym wśród młodzieży korzystającej
z Internetu i innych rozwiązań technologicznych.

Organizacja szkolenia
Szkolenie realizowane jest indywidualnie w modelu asynchronicznym, każdy uczestnik kursu
może rozpocząć naukę w dowolnym momencie i pracować w dogodnym dla siebie czasie,
indywidualnym tempem. Kurs ma układ tematyczny, uczestnicy mają udostępnione
jednorazowo wszystkie materiały i informacje organizacyjne. Kurs ma charakter
samokształceniowy, udział w nim jest bezpłatny.

Program kursu:
1. Cyberprzestrzeń
2. Zachowania ryzykowne w sieci
3. Wskazówki pomocne przy interweniowaniu w sytuacji cyberprzemocy
4. Wpływ cyberprzemocy na postawy i zachowania dzieci i młodzieży
5. Relacje cyberagresor – poszkodowany
6. Sexting
7. Wykorzystywanie, uwodzenie dzieci w sieci (child groomin)
8. Cyberseks i cyberpornografia
9. Cyberbullying i cyberprzemoc rówieśnicza

Treści kształcenia
Nowe media, głównie internet i telefony komórkowe zmieniły życie społeczne dzieci
i młodzieży. Materiały ujęte w szkoleniu wskazują w jakim stopniu stanowią one zagrożenie
dla rozwoju i funkcjonowania młodego pokolenia.
Aby zrozumieć problem agresji elektronicznej wśród dzieci i młodzieży potrzebna jest
rzetelna wiedza, w szczególności powinny ją posiadać te osoby, które chcą prowadzić
działania profilaktyczne bądź interweniować, gdy agresja elektroniczna wystąpi.

Kryteria oceniania i warunki ukończenia szkolenia
Warunkiem ukończenie szkolenia jest rozwiązanie testu i zdobycie 70% punktów.
Odpowiedzi należy przesyłać pocztą elektroniczną na adres b.pawlowska@bpmlawa.edu.pl.
Za każdą poprawną odpowiedź zdobywa się jeden punkt.
Po zaliczeniu testu każdy uczestnik kursu może otrzymać bezpłatne POTWIERDZENIE jego
ukończenia- w tym celu należy wysłać maila do prowadzącego podając adres do
korespondencji. Możliwe jest również przesłanie skanu zaświadczenia na adres mailowy
uczestnika kursu. Osoby, które z różnych przyczyn nie mogą rozwiązać testu w określonym
terminie, mogą uzyskać zgodę na jego rozwiązanie w późniejszym terminie – w tym celu
należy zwrócić się do prowadzącego.

Czas trwania szkolenia
Szkolenie trwa miesiąc i w tym czasie należy rozwiązać test.

Literatura kursu:
Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty
teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014
Andrzejewska A., Cyberprzestrzeń kreatorem zachowań seksualnych młodzieży, „Problemy
Opiekuńczo-Wychowawcze” 2017, nr 3, s. 3-11
Bednarek j., Andrzejewska A. (red.), Cyberprzestrzeń, człowiek, edukacja, t. 4. Rodzic,
dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej, Kraków 2018
Bębas S., Jędrzejko M.Z., Kasprzak K., Szwedzik A., Taper A. (red.), Cyfrowe dzieci.
Zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy. Warszawa-Milanówek 2017
Danowski B., Krupińska A., Dziecko w sieci, Gliwice 2007
Kowalski R.M., Limber S., Agatston P.W, Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, Kraków
2010
Lenardon, John : Zagrożenia w Internecie : chroń swoje dziecko : niezbędny poradnik dla
odpowiedzialnych rodziców. Gliwice : Wydawnictwo Helion, cop. 2007
Ogińska-Bulik N. (red.), Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży, Łódź 2006

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Powrót