Nowości

Tablety i smartfony w szkole. Uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi

Tablety i smartfony w szkole. Uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi

Przedmiotem badań, których wyniki są omawiane w książce, jest uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi. Badania empiryczne stanowiące podstawę tej pracy były prowadzone w ciągu trzech lat w pomorskich szkołach podstawowych, w których wdrożono technologie mobilne – tablety i smartfony w dwóch modelach integracji technologii: OPD – kiedy technologie mobilne stanowią własność szkoły, a każdy uczeń i uczennica ma dostęp do jednakowych narzędzi cyfrowych oraz BYOD/T – kiedy nauczycielki i nauczyciele wykorzystują zróżnicowane technologie mobilne posiadane przez uczniów i uczennice podczas pracy dydaktycznej.

Książka skomponowana jest z trzech zasadniczych części. Pierwsza część prezentuje teoretyczne podstawy projektu badawczego – nowy kontekst materialny, który staje się podstawą wyłaniania nowych praktyk nauczania i uczenia się, w których funkcjonują nowe narzędzia cyfrowe oraz ideologie – systemy przekonań, które ujawniają się w procesach szkolnej integracji współczesnych technologii, a które wstępnie projektują obraz zmiany zachodzących w uczeniu się.

Część druga jest omówieniem metodologicznych podstaw projektu badawczego – szczegółowej konstrukcji badań empirycznych związanych z poszczególnymi obszarami problemowymi.

Część trzecia stanowi z kolei empiryczne rozwinięcie obszarów problemowych zakreślonych w części teoretycznej. Prezentowane są w niej wyniki badań poświęcone kolejno: wyłanianiu się nowych praktyk nauczania i uczenia się oscylujących wokół biegunów transmisji wiedzy i progresywnych praktyk nauczania. Wyniki tej części badań uzupełnia kwestia schematów technologicznych, która ilustruje procesy integracji technologii mobilnych jako narzędzi uczenia się. W dalszej części przedstawione są wyniki badań poświęcone problemowi efektów uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi – dostrzeganymi przez badanych i badane zmianami wywołanymi pojawieniem się tabletów i smartfonów na lekcjach. Następnie omówione zostaną wyniki badań empirycznych, w których przedstawiona została perspektywa rodziców jako obserwatorów procesów uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi – ich obawy, wątpliwości i nadzieje związane z pojawieniem się narzędzi cyfrowych w nauczaniu szkolnym. Problematyka równości płci w nauczaniu wspomaganym technologiami mobilnymi jest kolejnym zagadnieniem, które pojawiają się w empirycznych odniesieniach. Natomiast ostatnim obszarem problemowym są wyłaniające się praktyki nieformalnego uczenia się, które ukazują potencjały rozwojowe najmłodszego pokolenia w perspektywie całożyciowego uczenia się.

Jak pomóc nastolatkom w walce ze stresem, lękiem i depresją Człowiek w obliczu pandemii. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań w warunkach kryzysu zdrowotnego
2 of 10