Wydział Informacyjno –Bibliograficzny
Biblioteka Pedagogiczna
w Ciechanowie
Kształtowanie wartości społecznych wśród dzieci i młodzieży
(literatura w wyborze)
Wydawnictwa zwarte
- Aksjologiczne problemy współczesnej pedagogiki / red. nauk. Zofia Krzysztoszek i Wiktor Rabczuk ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie.- Warszawa : Wydaw. WSP TWP, 2004.
- Antosiewicz Agnieszka: Mądre bajki : pozytywne myślenie.- Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne Greg, 2019.
- Brighouse Harry: Sprawiedliwość.- Warszawa : Wydawnictwo Sic!, 2007.
- Biedrzycka Alicja: Niezbędnik młodego patrioty.- Kraków : Wydawnictwo Petrus, 2020.
- Blanch Teresa, Gasol Anna: Wielka księga wartości : opowiadania o szczerości, tolerancji i innych ważnych sprawach.- Warszawa : Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, 2020.
- Borkowski Jan: Homo falsus : rozważania o kłamstwach i kłamcach.- Warszawa : Dom Wydawniczy Elipsa, 2016.
- Brighouse Harry: Sprawiedliwość.- Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2007.
- Chojnowska Mariola: System wartości moralnych // Edukacja i Dialog. – 2001, nr 9-10, s. 26-30.
- Cichoń Władysław: Wartości, człowiek, wychowanie: zarys problematyki aksjologiczno-wychowawczej.- Kraków : Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1996.
- Czerwiec Małgorzata: Kształtowanie etosu zaufania w szkole : studium socjopedagogiczne.- Kraków: Impuls, 2020.
- Daniels Natasha: Umiejętności społeczne : trening dla dzieci : 50 zabawnych ćwiczeń dotyczących przyjaźni, prowadzenia rozmów i rozumienia reguł społecznych.- Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2023.
- Dutheil Florence: Rasizm i nietolerancja, nie!.- Warszawa : Muchomor, 2020.
- Dziecko w świecie wartości. Cz. 1, Aksjologiczne barwy dziecięcego świata / Kazimierz Denek [et al.].- Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2003.
- Dziecko w świecie wartości. Cz. 2, Poszukiwanie ładu umysłu i serca / Bronisława Dymara [et al.].- Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2003.
- Edukacja przełomu wieków wobec kwestii aksjologicznych / pod red. Urszuli Ostrowskiej.- Olsztyn : Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, 2001.
- Giddens Anthony: Nowoczesność i tożsamość: „ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
- Gruca Magdalena: Ufność.- Bielsko-Biała : Konrad Sobik, 2022.
- Fukuyama Francis: Zaufanie : kapitał społeczny a droga do dobrobytu. -Warszawa ; Wrocław : Wydaw. Naukowe PWN, 1997.
- Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach / Paweł Beręsewicz i in.. – Warszawa : Prószyński Media : Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”, 2016.
- Hardin Russell, Gruba Agnieszka.: Zaufanie.- Warszawa : Wydawnictwo Sic!, 2009.
- Homplewicz Janusz: Etyka pedagogiczna.- Rzeszów : Wydaw. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1996.
- Karwatowska Małgorzata: Uczeń w świecie wartości.- Lublin : Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2010.
- Kleszcz Magdalena, Łączyk Małgorzata: Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji.- Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2014.
- Kluz Tadeusz: Psychospołeczne uwarunkowania wyboru wartości przez młodzież.- Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”, 2007.
- Kosiorek Małgorzata: Wartości moralne – podstawą autorytetu // Edukacja i Dialog. – 1999, nr 5, s. 6-10.
- Królikowski Jacek: Jak uczyć o wartościach // Dyrektor Szkoły. – 2018, nr 6, s. 23-27.
- Kunowski Stefan: Wartości w procesie wychowania.- Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2003.
- Łubianka Beata, Sękowski Andrzej Edward: Świat wartości uczniów zdolnych.- Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II: [Wydawnictwo KUL], 2016.
- Mandle Jon: Globalna sprawiedliwość.- Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2009.
- Michalak Marek: Wolność, pokój, przyjaźń… : o tym, co w życiu ważne = Svoboda, mir družba… : pro te, ŝo važlivo v žittì.- Konin : Wydawnictwo IBIS, 2022.
- Moneta-Malewska Maria: Jak zdobyć przyjaciół?.- Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2009.
- Nelsen Jane: Pozytywna dyscyplina.- Warszawa: CoJaNaTo, 2020.
- Oblicza patriotyzmu / Jan Paweł II [et al.] ; pod red. Jerzego Sadowskiego.- Kraków : Wyższa Szkoła Filozoficzno-Pedagogiczna Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2009.
- Ostrowska Krystyna: Wokół rozwoju osobowości i systemu wartości.- Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji, 1998.
- Rudek Iwona: Od niechęci do akceptacji : o wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych.- Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2007.
- Siemaszko Andrzej: Granice tolerancji : o teoriach zachowań dewiacyjnych.- Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 1993.
- Sobik Konrad: Szacunek.- [Bielsko-Biała] : [Konrad Sobik], 2021.
- Sowa-Behtane Ewa: Młodzież ponowoczesna.- Kraków : Akademia Ignatianum : Wydawnictwo WAM, 2015.
- Sprawiedliwość / red. prowadzący Charles N. Quigley [et al.].. -Warszawa : Wydawnictwa CODN – Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 1993.
- Stern André: Zabawa : o uczeniu się, zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu.- Gliwice : Wydawnictwo Element, 2017.
- Szczepańska Mariola, Gaweł-Luty Elżbieta: Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży.- Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2009.
- Sztompka Piotr: Zaufanie : fundament społeczeństwa.- Kraków: Wydawnictwo Znak, 2007.
- Szymański Mirosław Józef: Młodzież wobec wartości: próba diagnozy.- Warszawa : IBE [Instytut Badań Edukacyjnych], 1998.
- Tischner Józef: Myślenie według wartości.- Kraków : „Znak”, 1993.
- Tożsamość bez granic: współczesne wyzwania / pod red. nauk. Elżbiety Budakowskiej.- Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2005.
- Tradycja: wartości i przemiany / pod. red. Jana Adamowskiego, Józefa Styka.- Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2009.
- Wartości i postawy młodzieży polskiej. T. 1 / pod red. Danuty Walczak-Duraj.- Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009.
- Wartości i postawy młodzieży polskiej. T. 2 / pod red. Danuty Walczak-Duraj.- Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009.
- Wartości w świecie dziecka i sztuki dla dziecka: praca zbiorowa / pod red. Marii Tyszkowej, Bogusława Żurakowskiego.- Warszawa : Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1984.
- White Stuart: Równość.- Warszawa : Wydawnictwo Sic!, 2008.
- Wiśniewska-Olejnik Małgorzata: Godzina wychowawcza z Agnieszką Osiecką : wolność, prawda, szacunek, marzenia.- Zgorzelec : Wydawnictwo Edukacyjne Kapelusz z Kwiatami, 2020.
- Zacharuk Tamara: Wprowadzenie do edukacji inkluzyjnej.- Siedlce : Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, 2008.
Artykuły z czasopism
- Araszkiewicz Aleksandra: Głos w sprawie tolerancji // Język Polski w Szkole Podstawowej. – 2023/2024, nr 2, s. 53-72.
- Bazaniak Joanna: Wychowanie do tolerancji // Życie Szkoły. – 2009, nr 9, s. 13-19.
- Buczek Natalia: Baśniowe popołudnie w bibliotece z książkami Andersena // Biblioteka w Szkole. – 2022, nr 10, s. 40-41.
- Chojnacka Kaja: Dzieci w obliczu różnorodności // Remedium. – 2021, nr 1, s. 4-5.
- Czetwertyński Janusz: Refleksje o szczęściu. Wartości moralne w edukacji // Nauczanie Początkowe. – 2005/2006 nr 1 s. 38-41.
- Czernicka Justyna: Brzydula: spektakl poświęcony kwestii przemocy i tolerancji : na motywach „Iwony, Księżniczki Burgunda” Witolda Gombrowicza // Biblioteka w Szkole. – 2015, nr 2, s. 30-33.
- Czerwiec Karolina: Studenci kierunków nauczycielskich wobec interpłciowości i transpłciowości // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze. – 2023, nr 7, s. 39-53.
- Godlewska Aleksandra: Inny nie znaczy gorszy // Życie Szkoły. – 2011, nr 6, s. 43-45.
- Hamer Hanna: Korzyści z tolerancji // Psychologia w Szkole. – 2013, nr 4, s. 95-97.
- Hulewska Aleksandra: Trudna lekcja tolerancji // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 5, s. 54-61.
- Ippoldt Lidia: Nie ograniczaj swoich przekonań do stereotypów: czyli o akceptacji // Biblioteka w Szkole. – 2023, nr 10, s. 34-35.
- Ippoldt Lidia: Tolerancyjnie przez życie : scenariusz zajęć biblioterapeutycznych o postawie tolerancji // Biblioteka w Szkole. – 2019, nr 10. Dod. „Biblioterapia w szkole”, s. 26-27.
- Jaszczyk Milena: „Nie oceniaj książki po okładce” : porozmawiajmy o tolerancji, czyli akceptacji, szacunku i wyrozumiałości // Poradnik Bibliotekarza. – 2021, nr 6, s. 37-38.
- Jaśkiewicz Barbara: O wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym w edukacji szkolnej // Meritum. – 2016, nr 3, s. 7-11.
- Kasprzyszak Elżbieta: Uczmy się tolerancji – scenariusz lekcji bibliotecznej // Biblioteka w Szkole. – 2021, nr 12, s. 38-40.
- Kiełczewska Anna: Dzień Dziwaka 7 stycznia – scenariusz lekcji bibliotecznej // Nowoczesna Biblioteka 3.0. – 2019, nr 23, s. 15-16.
- Kiełczewska Anna: Dzień Tolerancji 16 listopada – scenariusz // Nowoczesna Biblioteka 3.0. – 2019, nr 22, s. 8-9.
- Klimowicz Anna: Szkoła miejscem promowania wartości // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 2, s. 72-75.
- Krajewska Agata: Inny nie znaczy gorszy – tolerancja i akceptacja odmienności w codziennym życiu // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 10, dod. ,,Biblioterapia w szkole” s. 10.
- Młynarczuk, Anna, Sokołowski, Mariusz M.: Ze sobą, a nie obok siebie: (edukacja równoległa w procesie kształtowania postaw tolerancji) // Nowa Szkoła. – 2008, nr 5, s. 11-14.
- Molenda-Bieniecka Jolanta: Spotkanie z samym sobą to też spotkanie z innością // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 10, dod. ,,Biblioterapia w szkole” s. 15-16.
- Nowicka Agnieszka: Wychowanie w prawdzie i miłości // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 3, s. 31-38.
- Osiecka Ewa: Prawda, dobro i piękno, czyli słów kilka o wychowaniu do wartości w przedszkolu // Meritum. – 2022, nr 2, s. 49-57.
- Podgórski Ryszard: Znaczenie rodziny w edukacji wartości w życiu społecznym. Cz. 1 // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 4, s. 37-39.
- Podgórski Ryszard: Znaczenie rodziny w edukacji wartości w życiu społecznym. Cz. 2 // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 5, s. 44-49.
- Pruban Joanna: Przyjaźń – wartość czy obawa? // Remedium. – 2024, nr 3, s. 2-3.
- Raczkowska Jadwiga: Uczenie tolerancji pilnym zadaniem wychowawczym // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze. – 2000, nr 5, s. 25-30.
- Rakowska Bożena: Z tolerancją na ty // Życie Szkoły. – 2007, nr 1, s. 29-33.
- Sobczyńska Ewa: Wizyta Komara: przedstawienie pacynkowe o tolerancji // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 3, s. 47-49.
- Szczepkowska Katarzyna, Tołwińska-Królikowska Elżbieta: Wartości a program wychowawczy // Dyrektor Szkoły. – 2017, nr 2, s. 80-83.
- Szewetowska Katarzyna: Tolerancja jako treść w procesach socjalizacji i wychowanie // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 12, s. 39-47.
- Szewetowska Katarzyna: Tolerancja: zjawisko społeczne czy postawa? // Edukacja i Dialog.- 2007, nr 5, s. 50-53.
- Szymańska Katarzyna: Ad fontes! // Meritum. – 2022, nr 2, s. 44-48.
- Szymczak-Ryczel Joanna: Inny nie znaczy gorszy // Biblioteka w Szkole. – 2020, nr 10, s. 20-21.
- Tadeusz Marzena: Inni to także my: program na rzecz tolerancji // Biblioteka w Szkole. – 2017, nr 5, s. 20-23.
- Tobiacelli Anna: Wychowanie ku tolerancji // Edukacja i Dialog. – 2008, nr 9, s. 19-20.
- Tobolska Urszula: Tolerancja : jestem taki sam jak ty, czy może inny? // Poradnik Bibliotekarza. – 2019, nr 1, 36-39.
- Tobolska Urszula: Tolerancja : jestem taki sam jak ty, czy może inny?, cz. 2 // Poradnik Bibliotekarza. – 2019, nr 2, s. 35-37.
- Trojan Elżbieta: Tolerancja jako kategoria pedagogiczna i zadanie wychowawcze : zestawienie bibliograficzne // Poradnik Bibliotekarza. – 2007 nr 7/8 s. 48-51.
- Warmuz-Warmuzińska Ewa: Filmowa lekcja tolerancji // Psychologia w Szkole. – 2015, nr 2, s. 76-77.
- Wilczyńska-Aleksandrowicz Sylwia: Hierarchia wartości wychowanków jako obszar dociekań wykonawczych – rekomendacje praktyczne // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze. – 2023, nr 8, s. 15-30.
- Wlazły Danuta: Tolerancja (scenariusz zajęć warsztatowych dla uczniów klas VI) // Wszystko dla Szkoły. – 2007 nr 6 s. 20.