Uczeń zdolny w bibliotece
- Opis

Prowadzący
Bożena Lewandowska – Dział Gromadzenia i Opracowania Zbiorów. Biblioteka Pedagogiczna w Ciechanowie.
Kontakt tel. 23 672 33 77 w. 23; e-mail: lewandowska_bozena@poczta.onet.pl
Czas trwania szkolenia
Szkolenie należy ukończyć w terminie 1 miesiąca od rozpoczęcia
Adresaci i cel szkolenia
Szkolenie przeznaczone jest dla nauczycieli bibliotekarzy, studentów kierunku
bibliotekoznawstwa, którzy chcą poznać m.in. wybrane koncepcje i modele zdolności, cechy
ucznia zdolnego oraz rolę biblioteki we wspieraniu uczniów zdolnych.
Organizacja zajęć
Zajęcia realizowane są za pośrednictwem sieci Internet na platformie.
Każdy uczestnik szkolenia może rozpocząć naukę w dowolnym momencie i pracować
w dogodnym dla siebie czasie, indywidualnym tempem. Szkolenie ma układ tematyczny,
uczestnicy mają udostępnione jednorazowo wszystkie materiały i informacje organizacyjne.
Szkolenie ma charakter samokształceniowy, udział w nim jest bezpłatny.
Program szkolenia
- Koncepcje i modele zdolności
- Zdolności, uzdolnienia, talent w literaturze przedmiotu
- Uczeń zdolny – próba charakterystyki
- Biblioteki szkolne wsparciem rozwoju talentów uczniów
- Szkolne Centra Informacji Multimedialnej
Warunki zaliczenia
- rozwiązanie testu sprawdzającego wiedzę – uzyskanie minimum 65 % możliwych do
uzyskania punktów (dostępne są 2 podejścia) - Po zaliczeniu testu każdy uczestnik szkolenia może otrzymać bezpłatne
- POTWIERDZENIEjego ukończenia na adres mailowy uczestnika kursu – w tym celu należy napisać maila do
prowadzącego. - Osoby, które z różnych przyczyn nie mogą rozwiązać testu w określonym
terminie, mogą uzyskać zgodę na jego rozwiązanie w późniejszym terminie – w tym celu
należy zwrócić się do prowadzącego.
Literatura
Wydawnictwa zwarte
- ANDRZEJEWSKA J., Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka. T. 2. Praca pedagogiczna
biblioteki, Warszawa 1996 - FECHNER-SĘDZICKA I., Model pracy z uczniem zdolnym w szkole podstawowej. Jak
praktycznie i systemowo zorganizować edukację uczniów zdolnych na poziomie szkoły
podstawowej?, Warszawa 2013 - GIERCZYK M., Diagnoza i ewaluacja rozwiązań systemowych w zakresie kształcenia
uczniów zdolnych na przykładzie Polski i Anglii. Katowice 2016 - KONIECZNY-ROZENFELD B., Biblioteka szkolna. I i II etap kształcenia, Warszawa 2007
- LIMONT W., Uczeń zdolny, Gdańsk 2010
- LIMONT W., CIEŚLIKOWSKA J., JASTRZĘBSKA D. (red.), Zdolni w szkole, czyli
o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli
i wychowawców, Warszawa, 2012 - MINISTERSTWO Edukacji Narodowej o bibliotekach, Warszawa 2000
- PAPUZIŃSKA J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992
- PLUCNER J., Biblioteka szkolna jako miejsce wspierania talentów uczniów, W:
- GIZAT., PĘKOWSKA M. (red.), Być zdolnym- wspierać zdolnych, Kielce 2012
- STEFAŃSKA E., Wspieranie zdolności uczniów na przykładzie pracy bibliotekarza szkolnego, W:
- GIZA T., PĘKOWSKA M. (red.), Być zdolnym- wspierać zdolnych, Kielce 2012
- TOMCZYK-CHURSKA A., Biblioteka jako szczególne miejsce szkoły, W: LIMONT W.,
- CIEŚKOWSKA J. (red.), Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. T. 2, Toruń 2005.
Wydawnictwa ciągłe
- ABRAMCZYK J., Czy mamy system opieki dla uczniów wybitnie uzdolnionych? // Nowa
Szkoła .- 2003, nr 5, s. 18-22 - ALEKSANDOWICZ R., Potrzeby osób wymagających szczególnej pomocy i możliwości ich
realizacji w bibliotece szkolnej // Biblioteka w Szkole. – 2004, nr 5, s. 2–5 - BIERNACKA-BRYK A., Biblioteka dla ucznia zdolnego // Bibliotekarz. – 2009, nr 10,
s. 8-11 - BOGACZ M., Biblioteka – szkolne centrum innowacji // Biblioteka w Szkole” .- 2011, nr 5,
s. 3-5, dod. Biblioteka Centrum Informacji - BORYSIK E., Jak pracować ze zdolną młodzieżą w bibliotece // Poradnik Bibliotekarza
.- 2001, nr 5, s. 14 - DĄBEK I., Jak wychować czytelnika? // Meritum 2008, nr 2, s. 40-43
- IWANICKA I., Mały literat : program podstaw twórczego pisania. Czytelnik w bibliotece.
Biblioteka w Szkole. – 2010, nr 6, s. 15-17 - JANCZURA B., Pomagałam wybitnie zdolnej uczennicy // Biblioteka w Szkole . – 2002, nr
12, s. 8 - JARZĄBEK P., Dlaczego należy pomagać najlepszym uczniom? // Edukacja i Dialog .- 2001,
nr 1, s. 35-40 - KUCZYŃSKA B., Charakterystyka ucznia zdolnego // Edukacja i Dialog. – 2004, nr 2, s. 56-
57 - KULEJ–KWAŚNIEWSKA J., Uczeń zdolny w bibliotece // Biblioteka w Szkole. – 2004, nr
5, s. 5