Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży
- Opis
 
			Kurs omawia znaczenie czytania w życiu dzieci i młodzieży, rolę głośnego i
szybkiego czytania. Prezentuje podstawowe formy popularyzacji czytelnictwa.
Adresowany jest głównie do bibliotekarzy, studentów kierunków
bibliotekoznawstwa oraz do wszystkich zainteresowanych praktyczną wiedzą na
temat upowszechniania czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.
Program kursu:
- Rola czytania w życiu dzieci i młodzieży
 - Głośne, ciche i szybkie czytanie
 - Wizualne i audiowizualne formy upowszechniania czytelnictwa
 - Formy żywego słowa
 - Małe formy teatralne
 - Konkursy czytelnicze
 - Zajęcia rozrywkowe.
 - Gry i zabawy czytelnicze.
 - Formy synkretyczne
 - Kamishibai
 - Lapbook a edukacja czytelnicza
 - Najważniejsze święta i akcje służące promocji czytelnictwa
 - Animacja w bibliotece
 - Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
 
Wymagania:
Kurs wymaga podstawowej wiedzy z zakresu obsługi komputera. Uczestnik kursu
powinien posiadać umiejętność posługiwania się przeglądarką internetową i
pocztą elektroniczną.
Organizacja zajęć:
Zajęcia zdalne realizowane są za pośrednictwem sieci Internet na platformie
zdalnego nauczania. Każdy uczestnik kursu może
rozpocząć naukę w dowolnym momencie i pracować w dogodnym dla siebie
czasie, indywidualnym tempem. Kurs ma układ tematyczny, w czasie jego
trwania zostaną udostępnione uczestnikom jednorazowo wszystkie materiały i
informacje organizacyjne. Kurs ma charakter samokształceniowy, udział w nim
jest bezpłatny.
Zasady komunikowana się :
-  forum dyskusyjne, którego celem jest rozwiązywanie problemów uczestników
kursu - forum aktualności służące do rozwiązywania bieżących spraw organizacyjnych
 
Warunki zaliczenia:
-  rozwiązanie testu sprawdzającego wiedzę – uzyskanie minimum 65 %
możliwych do uzyskania punktów 
Literatura kursu:
- Animacja w bibliotece. Dodatek do Poradnika Bibliotekarza,
http://poradnikbibliotekarza.pl/new/index.php/dodatki-poradnika-bibliotekarza,
dostęp 25.10.2015 - Antczak M., Krzewicka P., Święta biblioteczne okazją do promocji bibliotek,
Poradnik Bibliotekarza 2015, nr 7/8, s. 13-26
3 - Konieczny-Rozenfeld B., Biblioteka szkolna. I i II etap kształcenia, Fraszka
Edukacyjna, Warszawa 2007 - Kopeć A., Lapbook a edukacja czytelnicza- czyli jak zachęcić dzieci do czytania,
http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=694&from=publication - Kowolik P., Gry i zabawy czytelnicze, Życie Szkoły 1993, nr 5, s. 281-287
Koźmińska I., Olszewska E., Wychowanie przez czytanie, Świat Książki,
Warszawa 2010 Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2014-2020, - Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka : z zagadnień upowszechniania
czytelnictwa i książki dziecięcej, Fundacja „Książka dla Dziecka, Warszawa 1992 - Pietrzkowska E., Upowszechnianie czytelnictwa wśród młodzieży –
referat,http://www.45minut.pl/publikacje/20432/ [dostęp 26.10.2015]
4 - Popławski F. (red.), Biblioteki szkolne w Polsce Ludowej 1944-1964, Państwowe
Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1966 - Staniów B., Biblioteka szkolna dzisiaj, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2012
 - Truskolaska J., Wychować miłośnika książki, Maternus Media, Tychy 2007
 - Wajda A., Metodyka i organizacja czytelnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa
1983 - Wojciechowski J., Podstawy pracy z czytelnikiem,Wydawnictwo SBP, Warszawa
1991 - Zając M., Promocja książki dziecięcej, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2000
Filmy - Jak zrobić lapbook? (po polsku),
https://www.youtube.com/watch?v=uNhOGo8r4II, dostęp 26.10.2015 - Kamishibai – Papierowy Teatr czym jest?
https://www.youtube.com/watch?v=BxTBx4m01Ik, dostęp 26.10.2015 - Kamishibai, czyli tajemnicza skrzynka
https://www.youtube.com/watch?v=lmNAIXwlXm0, dostęp 26.10.2015 - Wilk i siedem koźlątek. Teatrzyk kamishibai w Bibliotece Publicznej w Suszu,
https://www.youtube.com/watch?v=XbC1YxiPrVw, dostęp 26.10.2015 
Po zaliczeniu testu każdy uczestnik kursu może otrzymać Potwierdzenie jego ukończenia- w
tym celu należy wysłać maila do prowadzącego podając adres do korespondencji. Możliwe
jest również przesłanie skanu zaświadczenia na adres mailowy uczestnika kursu
