Wydział Informacyjno –Bibliograficzny
Biblioteka Pedagogiczna
w Ciechanowie
Sztuczna inteligencja
Wydawnictwa zwarte
- Baccalario Pierdomenico i in.: Czy wszyscy będziemy robotami? .- Warszawa-Wesoła : Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”, 2024.
- Bankowość emocjonalna : cyfrowa transformacja banków a oczekiwania klientów / redakcja naukowa Ewa Miklaszewska, Mateusz Folwarski.- Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 2020.
- Bauer Joachim: Utrata kontaktu z rzeczywistością : jak sztuczna inteligencja i wirtualne światy przejmują nad nami kontrolę.- Gdańsk : Wydawnictwo Dobra Literatura – Grupa Wydawnicza Literatura Inspiruje, 2024.
- Chwedczuk Ewelina: Rosetta Stone: naucz się języka ze swoimi urządzeniami // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2023, nr 4, s. 39-45.
- Crawfor, Kate: Atlas sztucznej inteligencji: władza, pieniądze i środowisko naturalne.- Kraków: Bo.wiem, 2024.
- Ćwiertniak Ryszard: Sztuczna inteligencja w organizacji : innowacje biznesowe w praktyce.- Gliwice: Onepress, copyright 2024.
- Dyson George B.: Darwin wśród maszyn : rzecz o ewolucji inteligencji.- Warszawa : Prószynski i S-ka, 2005.
- Gajek Elżbieta: Nauczanie języków wspomagane techniką cyfrową – skąd idziemy i dokąd zmierzamy? // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2023, nr 4, s. 5-12.
- Fortuna Paweł: Optimum 2.0 : idea cyberpsychologii pozytywnej.- Warszawa: PWN, 2024.
- Grybowicz Izabela: Wirtualne istoty : nowa era cyfrowej egzystencji.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne SBP, 2024.
- Janiszewski Boguś: Sztuczna inteligencja : to, o czym dorośli ci nie mówią.- Poznań : Wydawnictwo Publicat, 2022.
- Kacprzak Andrzej: Prompt engineering i ChatGPT : poradnik skutecznej komunikacji ze sztuczną inteligencją.- Gliwice : Helion, copyright 2024.
- Krajka Jarosław: Kto tu rządzi? : o rolach nauczyciela we wspomaganej cyfrowo klasie językowej // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2024, nr 4, s. 9-15.
- Męcina Jacek: Od cyfryzacji i robotyzacji do sztucznej inteligencji : wyzwania dla gospodarki i rynku pracy.- Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2023.
- Miszkiewicz Konrad: Jak technologie zmieniają rolę nauczyciela? // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2024, nr 4, s. 39-45.
- Mikołajewska Emilia: Technologie sztucznej inteligencji w praktyce klinicysty i naukowca w fizjoterapii i rehabilitacji.- Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2024.
- Powell Juliette, Kleiner Art.: Dylemat sztucznej inteligencji: 7 zasad odpowiedzialnego tworzenia technologii.- Gliwice : Helion, copyright 2024.
- Przegalińska Aleksandra, Jemielniak Dariusz: AI w strategii : rewolucja sztucznej inteligencji w zarządzaniu.- Warszawa: MT Biznes, 2023.
- Kurp Feliks: Sztuczna inteligencja od podstaw.- Gliwice: Helion, copyright 2023.
- Lee Peter i in.: Rewolucja sztucznej inteligencji w medycynie : jak GPT-4 może zmienić przyszłość.- Gliwice: Helion, 2024.
- Michalska Jowita: Szkoła w czasach AI : jak przygotować dzieci na wyzwania jutra.- Warszawa : MT Biznes, 2024.
- Ross Alec: Świat przyszłości : jak następna fala innowacji wpłynie na gospodarkę, biznes i nas samych.- Warszawa : MT Biznes, 2017.
- Sala Filip, Sala-Tefelska Marzena: ChatGPT : podstawy i proste zastosowania.- Gliwice : Helion, 2024.
- Schaich Borg Jana i in.: Moralna AI : czy bać się sztucznej inteligencji.- Warszawa : Prószyński i S-ka, 2024.
- Tadeusiewicz Ryszard i in.: Alicja w krainie przyszłości czyli Jak działa sztuczna inteligencja.- Kraków : Mando, copyright 2019.
- Technopaideia: zaawansowane technologie w edukacji humanistycznej / pod redakcją Sebastiana Borowicza, Joanny Hobot-Marcinek.- Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2024.
- Tłuczek Marek: Jak sztuczna inteligencja zmieni twoje życie.- Gliwice; Helion, copyright 2023.
- Trypuz Robert: Prosto o AI : jak działa i myśli sztuczna inteligencja?.- Gliwice : Helion, copyright 2024.
- Trzciński Stanisław: Zarażeni dźwiękiem : rynek muzyczny w czasach sztucznej inteligencji.- Warszawa : PWN, 2023.
Artykuły z czasopism
- Bączyk-Lesiuk Klaudia, Typańska-Czajka Lidia: Sztuczna inteligencja w nauczaniu języków : perspektywa nauczycieli z Ukrainy // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2024, nr 4, s. 47-55.
- Bubula Magdalena, Nalepka Arkadiusz: Podróż ku nowoczesnej edukacji : AI i transformacja cyfrowa w szkołach // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2024, nr 4, s. 63-66.
- Cholewa Justyna, Rak Zofia: ChatGPT jako przyjaciel pokolenia Z // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2023, nr 4, s. 29-36.
- Fazlagić Jan : Wyzwania dla edukacji XXI wieku // Meritum. – 2023, nr 3, s. 14-22.
- Gołuńska Dominika: Sztuczna inteligencja – bezemocjonalny pożeracz danych // Biblioteka w Szkole. – 2024, nr 1, s. 6-8.
- Gregorczyk Grażyna: O ludziach, cyborgach i sztucznej inteligencji // Meritum. – 2019, nr 4, s. 18-25.
- Gregorczyk Grażyna: Technologie przyszłości zmieniają przyszłość edukacji // Meritum.- 2022, nr 4, s. 2-15.
- Rregorczyk Grażyna: W stronę nowoczesnej, mądrej, przyjaznej cyfrowej szkoły // Meritum. – 2023, nr 3, s. 111-129.
- Grobelna Barbara: Sztuczna inteligencja w nauczaniu języka angielskiego : ChatGPT jako narzędzie wspomagające oraz inteligentna pomoc w edukacji językowej // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2023, nr 2, s. 87-93.
- Grzybowska Anna, Kamińska Justyna: ChatGPT jako inteligentny asystent edukacyjny przyrodnika – korzyść czy pułapka // W Cyfrowej Szkole. – 2023, nr 2, s. 27-33.
- Grzywna Marek: Miejsce sztucznej inteligencji w szkole // Życie Szkoły. – 2025, nr 1, s. 18-20.
- Grzywna Marek: Sztuczna inteligencja: możliwe zagrożenia i praktyczne zastosowanie w edukacji wczesnoszkolnej // Życie Szkoły. – 2023, nr 7, s. 30-34.
- Grzywna Marek: Sztuczna inteligencja – możliwe zagrożenia i praktyczne zastosowanie w grupie przedszkolnej // Wychowanie w Przedszkolu.- 2023, nr 7, s. 27-31.
- Halicka Agnieszka: ChatGPT jako nowoczesny asystent nauczyciela bibliotekarza // Biblioteka w Szkole. – 2024, nr 1, s. 22-29.
- Halicka Agnieszka: Czy sztuczna inteligencja rewolucjonizuje storytelling w edukacji? // Biblioteka w Szkole. – 2024, nr 1, s. 30-37.
- Halicka Agnieszka: Pytania, szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji // Biblioteka w Szkole. – 2024, nr 1, s. 10-13.
- Kiszewski Bartosz: AI w kształceniu zawodowym – strach czy nadzieja? // W Cyfrowej Szkole. – 2023, nr 2, s. 71-78.
- Kolbus Zuzanna: Grafiki generowane przez sztuczną inteligencję na lekcjach języka włoskiego : przykłady użycia // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2024, nr 4, s. 105-112.
- Kranas Witold: Sztuczna inteligencja pomaga nauczycielom matematyki i przedmiotów przyrodniczych // W Cyfrowej Szkole.- 2024, nr 1, s. 26-32.
- Kuruliszwili Sergo: Sztuczna inteligencja – nowe wyzwanie edukacyjne // Problemy Opiekuńczo Wychowawcze. – 2021, nr 10, s. 28-40.
- Okoń Marzena: Językowy empowerment : nauczyciele i AI w służbie włączającej i świadomej komunikacji na lekcjach angielskiego // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2024, nr 4, s. 25-37.
- Olędzka Katarzyna: Sztuczna inteligencja nie tylko na lekcjach informatyki // W Cyfrowej Szkole.- 2023, nr 2, s. 58-62.
- Plebańska Marlena: Świat w objęciach sztucznej inteligencji w świetle kompetencji przyszłości // Meritum. – 2019, nr 4, s. 2-12.
- Pryłowska-Nowak Elżbieta: Hajp na sztuczną inteligencję // W Cyfrowej Szkole. – 2023, nr 2, s. 34-36.
- Pryłowska-Nowak Elżbieta: Inspiracje humanistyczne z AI i VR // W Cyfrowej Szkole. – 2024, nr 3, s. 14-18.
- Pryłowska-Nowak Elżbieta: Sztuczna inteligencja wywołuje emocje poprzez sztukę // W Cyfrowej Szkole. – 2023, nr 2, s. 42-46.
- Pryłowska-Nowak Elżbieta: Wykorzystanie sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się // W Cyfrowej Szkole.- 2023, nr 2, s. 23-26.
- Rostkowska Małgorzata: Sztuczna inteligencja – szanse i zagrożenia // Meritum. – 2019, nr 4, s. 30-34.
- Rudnicka Renata: Testujemy AI w edukacji wczesnoszkolnej // W Cyfrowej Szkole.- 2023, nr 2, s. 63-70.
- Ryszka Marcin: Sztuczna inteligencja jako narzędzie do przełamywania barier językowych w mówieniu po angielsku // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2023, nr 4, s. 19-28.
- Seroka, Katarzyna: Czy i jak ChatGPT wpłynie na pracę bibliotek? Komentarz // Poradnik Bibliotekarza.- 2023, nr 9, s. 9-10.
- Symela Krzysztof, Stępnikowski Andrzej: Wyzwania kompetencyjne w rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce // Polityka Społeczna. – 2021, nr 7, s. 21-28.
- Szymanowski Cezary: Jak nauczać z wykorzystaniem nowoczesnych technologii? // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2023, nr 4, s. 13-17.
- Świątkowski Andrzej Marian: Sztuczna inteligencja a prawo i stosunki pracy // Polityka Społeczna. – 2021, nr 1, s. 1-11.
- Toporek Magdalena: Człowiek orkiestra: obraz nauczyciela a rzeczywistość edukacyjna // Języki Obce w Szkole. Angielski. Francuski. Niemiecki. Łacina. – 2024, nr 4, s. 17-23.
- Wątor Wojciech: I ty możesz wykorzystać sztuczną inteligencję // Biblioteka w Szkole. – 2024, nr 1, s. 14-21.
- Wątor Wojciech: Sztuczna inteligencja – sceptyczny punkt widzenia // Biblioteka w Szkole. – 2024, nr 1, s. 38-41.
- Wątor Wojciech: Sztuka pisania promptów : jak skutecznie wydawać polecenia sztucznej inteligencji? // Biblioteka w Szkole. – 2024, nr 1, s. 42-47.
- Wierzbicki Janusz S.: Sztuczna inteligencja jako asystent ucznia, nauczyciela i dyrektora szkoły. Szanse, możliwości, wady i zagrożenia // W Cyfrowej Szkole. – 2024, nr 1 , s. 15-25.
- Więckiewicz-Modrzewska Julia: Sztuczna inteligencja w edukacji – szanse i zagrożenia // Szkoła Specjalna. – 2024, nr 2, s. 128-136.
- Wytyk, Wojciech: Sztuczna inteligencja w pracy nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej // Meritum. – 2024, nr 2, s. 95-103.